عباس نصوحی؛ اکبر اعتباریان؛ مهربان هادی پیکانی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش طراحی مدل انتظارات متقابل در رابطه فرد و سازمان (فرد بهعنوان اربابرجوع) در سازمانهای دولتی و خدمترسان شهر اصفهان براساس رویکرد پدیدارشناسی است.روششناسی پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی بوده و به منظور بررسی پایایی نتایج از رویکرد سه گانه ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش طراحی مدل انتظارات متقابل در رابطه فرد و سازمان (فرد بهعنوان اربابرجوع) در سازمانهای دولتی و خدمترسان شهر اصفهان براساس رویکرد پدیدارشناسی است.روششناسی پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی بوده و به منظور بررسی پایایی نتایج از رویکرد سه گانه رائو و پری [1] استفاده شد. برای روایی تحقیق از رویکردهای روایی سازه دنزین و لینکلن [2] (روایی بیرونی، روایی توصیفی و روایی تفسیری) استفاده گردید. همچنین جهت تعیین اعتبار پرسشنامه از نسبت روایی محتوایی لاوشه استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات روش اصلاحشده استوتیک-کلایزی به کار گرفته شد. جامعه آماری پژوهش، 17 نفر از خبرگان و تعداد 19 نفر از مدیران و کارشناسان سازمانهای دولتی و خدمترسان و 35 نفر از اربابرجوع این سازمانها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و دادههای موردنیاز طریق مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری گردید. در مرحله دوم، برای بررسی ارتباط و میزان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری بین مولفهها بهدستآمده از روش تکنیک دیمتل استفاده شد. همچنین گپ موجود بین تقاضاهای سازمان و عرضههای اربابرجوع از طریق پرسشنامه محقق ساخته با استفاده از روش آزمون مقایسه زوجی، شناسایی گردید.یافتهها: یافتهها نشان میدهد که در بین مولفههای پرسشنامه سازمان، بیشترین گپ در مولفه «قانون مداری و پرهیز از شیوههای غیرقانونی» و کمترین گپ در مولفه «مشارکت در نظامهای سازمانی مرتبط با اربابرجوع» میباشد. در پرسشنامه سازمان، پاسخگویان (که کارکنان هستند) ادعا میکنند که عرضههای اربابرجوع به سازمان بسیار کمتر از تقاضاهای سازمان از اربابرجوع میباشد.اصالت/ارزشافزوده علمی: نتایج این تحقیق میتواند در بسط نظری رابطه بین سازمانهای دولتی و خدمترسان و اربابرجوع موثر باشد و خطمشی گذاران و مدیران نیز با ایجاد ساختارهای هوشمندانه بتوانند انتظارات اربابرجوع و کارکنان سازمانهای دولتی را کاهش دهند و شرایط مساعدتری برای خدمتدهی و دریافت خدمات فراهم سازند.